skip to Main Content
Medicalinfo - Egészség, életmód cikkek

Mitől lesz sikeres az újévi fogadalmunk?

Sok ember tesz újévkor valamilyen fogadalmat olyan célok megvalósítására, amire nagyon vágynak, fontosak számukra, amitől pozitív változást remélnek. Ezek a fogadalmak azonban gyorsan elillannak, hisz vannak olyanok, melyek még a megvalósítás kezdetéig sem jutnak el, mások pedig néhány hét alatt szép lassan tünnek el.

Mik a leggyakoribb fogadalmak?

  1. A leggyakoribb fogadalmak közül is első helyen áll általában a szent elhatározás, hogy megválunk néhány kilótól. Túl a karácsonyi ünnepi lakomákon könnyű szívvel tesszük meg a nagy ígéretet, amit még elsején is könnyűnek érzünk, később persze már elbizonytalanodunk.
  2. Nagyon sokan fogadkoznak a dohányzás abbahagyásával kapcsolatban, s a dohányosoknál szinte minden esetben ugyanaz a fogadalom, szilveszterkor még önfeledten szívom a cigit, de elsején lerakom.
  3. Önmagunkkal való törődés szintén előfordul a fogadalmak között, azaz több időt szánok magamra, tanulásra, az egészségemre stb.
  4. Párunkkal, párkapcsolattal kapcsolatos fogadalmakat is sokat tesznek, azaz az új évben mindent megteszek azért, hogy párt találjak vagy hogy megjavítsam a párkapcsolatomat stb.

Ezeken túl persze bárkinek lehetnek egyéni céljai, fogadalmai. Mindannyian tudjuk, hogy ezek közül csak nagyon kevés fog megvalósulni. Mit tehetünk azért, hogy mi be tudjuk tartani azt, amit az új évben szeretnénk?

  • Célunk legyen reális!
    Ha nem megvalósítható célt tűzünk ki magunk elé, eleve kudarcra ítéljük magunkat. Ha pl. 60 kg a testsúlyunk, január 31-re nem reális, hogy 50 kg-ot mutasson a mérlegünk. Ha sok-sok mozgásmentes hónap, esetleg év után újra szeretnénk sportolni, nem érdemes 500 felüléssel vagy 10 km futással kezdeni. A túlzásba vitt megvalósítási kísérlet ártalmas is lehet egészségünkre, de az azzal járó kellemetlenségek még a kedvünket is elveszik a további lépésektől.
  • A kitűzött cél legyen konkrét, pontosan meghatározott!
    Nem elegendő általános ígéreteket tenni, pl. jövőre lefogyok, kevesebbet dohányzok, több időt szánok magamra. Ehelyett fogalmazzunk pontosan: jövőre 6 hónap alatt leadok 6 kilót, maximum 5 szál cigarettát szívok el naponta, beiratkozok 1 éves grafikus képzésre legkésőbb márciusban stb.
  • Célunkat fektessük írásba!
    Felesleges időpocsékolásnak tűnik az írásba foglalás, de amint leírjuk, célunk egyrészt komolyabbá válik, másrészt “elkezdi megvalósítani magát”. Azaz miután kellő komolyságot adtunk elkötelezettségünknek, agyunk megkeresi a megvalósításhoz szükséges utat. Tegyük az írást valamilyen jól látható, elérhető helyre!

A szakirodalom megoszlik atekintetben, hogy célunkat megosszuk e másokkal, vagy pedig nem. Vannak olyan nézetek, miszerint ha már elmondtuk mondjuk barátainknak, akkor ez plusz “kötelezettség” részünkről, ami segít minket a megvalósításban. Más megközelítések szerint viszont ezzel olyan nyomást helyezünk magunkra, amit nem biztos, hogy elbírunk. Mindenki mérlegelje, hozzá melyik nézet áll közelebb és azt kövesse! Választhatjuk az arany középutat is, közeli szeretteinket beavatjuk, akik szükség esetén segítségünkre sietnek.

Fontos még azzal is tisztában lenni, hogy a cél eléréséhez vezető út nem egyenes, lesznek olyan napok, esetleg időszakok, amikor visszaesést tapasztalunk. Mindez ne szegje kedvünket! A siker minden nehézségért kárpótolni fog!

dr Kriston Ildikó

Érsek Ildikó

Blogolás egészség, betegség, megelőzés és életmód témában.

Ehhez a bejegyzéshez 0 hozzászólás érkezett

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Back To Top
OTTHONI GERINCTORNA
Nézze meg a választékot!